Най-невероятното и ценно откритие обаче са съхраняваните в пещерите различни преписи и фрагменти от над 900 разнообразни текста, т. нар. "свитъци от Мъртво море", касаещи различни аспекти от доктрината и практиките на сектата. По поразителен начин те разкриват множество невероятни терминологични и концептуални съответствия с езика и идеологията на ранното християнство. Например в един от фрагментираните екземпляри (4Q246) открит в пещера номер 4 през 1958 г. се говори и за някого, който „ ще се нарече велик…Той ще се нарече син божи и те ще го нарекат син на всевишния“[3]. Този откъс предизвиква не малко шум и сътресения в академичните среди, тъй като за всеки непредубеден изследовател се набива на очи пълното му текстуално сходство с няколко стиха от евангелието на Лука, отнасящи се до Исус: „Той ще бъде велик и ще се нарече син на всевишния; и господ бог ще му даде престола на баща му Давид“[4]. Както ще видим по-долу обаче въпреки безспорната връзка между двата писмени източника, да се правят директни смислови паралели между тях е твърде прибързано.
Съвсем очевидно е, че
авторът на Лука е бил запознат с текста от Кумран, но той изопачава по
характерен начин оригиналното му значение. От останалата оцеляла част от
фрагмента проличава, че описаният персонаж няма как да е еврейският Месия.
Оказва се, че той ще носи името на баща си и ще царува съвсем кратко: „Също…
неговият син… ще бъде наречен с неговото име… Като метеорите, които виждаш във
видението си, така ще бъде и тяхното царство – те ще царуват само няколко
години“[5].
Едва след това, след размирици и катаклизми ще дойде царството на праведниците: „народ тъпче народа и племе
тъпче племе. Докато се въздигне божият народ; те всички ще отдъхнат от воюването.
Тяхното царство ще е вечно царство и всичките им пътища ще са праведни. Те ще
съдят земята справедливо и всички техни пътища ще са праведни. Войната по
земята ще спре“[6].
един от забележителните, но и противоречиви владетели на Селевкидската империя.
При това става ясно, че този владетел или по-скоро баща му е "цар на Асирия и Египет"[7]. Тези обстоятелства се съчетават отлично с царуването на двама монарси от държавата на Селевкидите: Антиох IV Епифан (175-края на 164 г. пр. н.е.) и Антиох V Евпатор (края на 164-161 г. пр. н.е.). И двамата носят имената на бащите си, в случая с Антиох IV като тронно име след възкачването на престола в чест на баща му Антиох III Велики (223-187 г. пр. н.е.). Антиох IV не само владее Асирия като част от Месопотамия. Той побеждава Египет на Птолемеите, превръщайки го във васално царство, а фараона Птолемей V Филометор (180-164 и 163-145 г. пр. н.е.) в своя марионетка. Само намесата на Рим, който вече се опитва да контролира всички политически процеси в Средиземноморието от позицията на силата спасява страната от съдбата да бъде окончателно превърната в провинция на Селевкидите[8].
Характерна черта на Антиох IV е неговото ексцентрично поведение, доминирано от манията за величие. Една от неговите политики е да унифицира култовете в страната си, като навсякъде редом с местните божества се почита върховният, „всевишен“ бог, наричан по елински маниер Зевс и владетелят (самият Антиох) като негово видимо земно проявление. Не случайно прозвището на този цар е Епифан[9] – от гр. епифания (ἐπιφάνεια): „видимо проявление, разкриване“, най-често на божество. Този тип политически култ е изключително древно изобретение, като дори е традиционен например за Египет. В Палестина обаче той се оказва крайно неудобен, тъй като при евреите вече се е утвърдил монотеизмът и основна догма в религията им е да не бъдат почитани други божества освен богът-покровител на народа, Яхве. Резултатът от тези практики, както и остър сблъсък за власт между назначени от чуждоземния владетел конюнктурни първосвещеници води до въстание (167-134 г. пр. н.е.). Начело застават провинциалният свещеник Мататия и неговите синове Йоханан, Юда, Симон, Елеазар и Йонатан[10].
Евреите ще я запомнят с това, че се изправят срещу ужасяващите със своята страховита екзотика бойни слонове
Така криптираният разказ от кумранския текст описва краткия възход на империята на Селевкидите при Антиох IV и нейния окончателен упадък при сина му, заедно с трудно извоюваните успехи на освободителното еврейско движение, водено от Макавеите и завършило със създаването на независима еврейска държава. Според него „божият народ“ (радикалните привърженици на юдейската вяра) побеждават самообявилия се за „син божи“ елински нашественик и основаната от тях държава ще пребъде. Нещо повече – постепенно тя с помощта на Яхве ще завладее и абсорбира всички племена и народи на света: „и всички племена ще им се покорят. Великият бог ще бъде тяхна помощ; сам той ще се сражава за тях, като поставя народите под тяхна власт, покорявайки всички пред тях. Владичеството на бога ще бъде владичество вечно..“[16].
Постепенно обаче времето
замъглява значението на изпълнения в типичен сектантски стил с недомлъвки и
алегории разказ. Държавата на Макавеите вместо да се превърнев ядро на „божието
царство на земята“ на свой ред преживява закономерен упадък и е покорена от Рим
(63 г. пр. н.е.), а накрая последният от тях – Антигон II Мататия
(40-37 г. пр. н.е.) е детрониран от идумееца Ирод (37-4 г. пр. н.е.), който
става цар на евреите[17].
Копие от непонятния текст достига по някакъв начин до автора на евангелието от
Лука и той подведен от блестящото
описание на „сина божи“, решава, че то се отнася за легендарния Месия, а не за надменния
и самонадеян поробител на евреите отпреди почти два века. След това той копира
въздействащите епитети в своето произведение, отнасяйки ги тенденциозно към основателя
на своята религия – Исус от Назарет. Така по силата на историческата ирония преписваяните
от незнаен сектант в Хирбет Кумран строфи не само оцеляват, но и достигат със
силата на религиозната пропаганда до всяко кътче на планетата. Автентичното им
значение обаче е изцяло изопачено и те губят напълно своя първоначален смисъл,
обусловен от породилия ги политико-исторически контекст. Представената
идеологически като метафизичен сблъсък борба за независимост и отстояване на
собствените традиции вече се интерпретира като победен поход на християнската
църква, а образът на арогантния противник по странен и нелеп начин се
преосмисля в нещо коренно противоположно: като тържествуващия християнски
Месия, Христос.
[1] Мергел: утаечна скала,
състояща се основно от глина и варовик.
[2] Йосиф Флавий, Юдейската война (Iosephus, Bellum Iudaicum) II,119; Плиний Стари, Естествена история (Plinius Maior, Historia Naturalis) V,17
или 29, в други издания V,15,73; Филон Александрийски, Книга за това, че всеки
праведник е свободен (Philo Alexandrinus, Quod Omnis
Probus Liber) XII,75–87.
[3] 4Q246, col. I, 9-II, 1.
[4] Лука 1:32.
[5] 4Q246, col. I, 9-II, 1-2.
[6] 4Q246, col. II, 3-6.
[7] 4Q246, col. I, 5-6.
[8] Полибий, Истории (Polybius,
Historiae) XXIX, 27,1-12.
[9] Апиан, Римска история (Appianus Historia Romana) VIII, 45 [Сирийски
войни].
[10] 1 Макавеи гл. 1-2; Диодор Сицилийски, Историческа
библиотека (Diodorus Bibliotheca Historica) XXXIV,1,4.
[11] 1 Макавеи гл. 4-16.
[12] Апиан, Римска история (Appianus Historia Romana) VIII, 46 [Сирийски
войни]; 1 Макавеи 6:16-17.
[13] 1 Макавеи 6:33-46.
[14] 1 Макавеи 6:55-63.
[15] Апиан, Римска история (Appianus
Historia Romana) VIII, 47 [Сирийски
войни]
[16] 4Q246, col. II, 7-9.
[17] Йосиф Флавий, Юдейската
война (Iosephus, Bellum
Iudaicum) I,6,5-7,7; 18,2-4; 20, 1-4.
Няма коментари:
Публикуване на коментар